Mis on backlink ja kuidas see kodulehe otsingutulemusi mõjutab?

Kui koduleht sai valmis, lehe sisu on optimeeritud, aga tulemused jätavad ikkagi soovida, on midagi ikka veel puudu. Mis siis tegemata jäi? Ilmselt on aeg tutvust teha sellise mõistega nagu backlink ehk tagasilink, mille seletab lahti RK Media OÜ asutaja Kristjan Rudanovski.

Paljudele SEO-ga (otsingumootori optimeerimisega) alustavatele inimestele võib backlink mõistena segadust tekitada. Mis see täpsemalt on, milleks seda vaja ning kuidas aitab backlink päästa kehva tulemust, kui justnagu kõik vajalik on SEO jaoks tehtud? Selle artikli eesmärk ongi aidata kõigil mõista backlink´ide mõju ning tähtsust ühe kodulehe otsingutulemuste nähtavuse eduloos.

Mis on backlink ja miks see otsingutulemuste tõstmiseks vajalik on?

backlink, backlingid

Backlink tekib siis, kui üks veebileht viitab teisele.

Backlink´id on olnud Google´i otsingutulemuste järjestamise põhikomponendiks selle algoritmi loomise ajast alates. Vaatamata kõigile algoritmi uuendustele on backlink jätkuvalt olulisel kohal otsingutulemuste järjekorra määramisel.

Piltlikult öeldes on backlink´id otsingumootorite jaoks nagu ühe sõbra soovitus teisele – kui üks leht viitab teisele, siis järelikult on viidataval lehel väärtuslikku informatsiooni. Mida rohkem soovitusi ühel veebilehel on, seda tähelepanuväärsemaks otsingumootorid seda lehte peavad ning selle tagajärjena tõusevad ka veebi positsioonid otsingutulemustes.

Backlink´ide abil oma kodulehe leitavuse parandamisel on kolm otsest mõju:

  1. Tõuseb positsioon otsingutulemustes.
  2. Kiireneb uute lehtede indekseerimise aeg otsingumootorites.
  3. Kasvab külastajate arv läbi viitavate kodulehtede liikluse.

Teeme selgeks olulised mõisted

Selleks, et paremini mõista backlink´idega seonduvat, vaatame korra üle olulised mõisted:

  • Do-Follow link: kõik viited, millele on lehe omaniku poolt määratud do-follow käsk, kannavad edasi “soovituse” mõju.
  • No-Follow link: viited, millele on määratud no-follow käsk, ei anna suunatud lehele “soovituse” tugevust. Seda käsku kasutatakse enamasti siis, kui luukse viide tundmatule veebilehele – nendel viidetel ei ole otsingutulemuste tõstmises suurt väärtust.
  • Internal linkinternal ehk kodulehe sisesed lingid on lingisuunamised samal domeenil olevatele lehtedele (enamasti ühe kodulehe sisestele lehtedele). Lehesisesed lingid aitavad erinevate lehtede autoriteeti võrdsemalt jagada. Näiteks kui suurem osa backlink´e on tulnud esilehele, siis nendest viidetest saavad kasu ka need lehed, millele esileht suunab (näiteks menüüs olevad “teenused”, “kontakt” jne).
  • Ankurtekst: tekst, mille küljes on lingiviide. Viide võib olla kas lihtsalt lingi kujul või kaetud tekstiga – kui kattetekstiks on soovitud märksõna, aitab see viidatavat lehte veelgi paremini esile tõsta. Oluline on aga teada, et kattetekstidega manipuleerimine pole soovitatav, sest kui märksõnaga katet liiga sagedasti esineb, on risk Google´i algoritmi poolt halba nimekirja sattuda.
  • Viitavate domeenide hulk: kui üks veebileht viitab teisele 10 korda, tekib ainult üks viitav domeen. Sellest ei ole suurt kasu, kui ainult üks leht viitab kümme korda – loeb ka viitavate erinevate domeenide hulk.

Enne backlink´ide tekitamist on oluline veenduda, et loodavad lingid on kvaliteetsed ning toovad kasu. Madala kvaliteediga (tihtipeale ostetud) linkide ehitamisel tekib risk Google´i algoritmi nn penalti ehk karistuse saamiseks, mis võib hävitada kogu kodulehe otsingutulemuste optimeerimise saavutused.

Kuidas tuvastada viletsaid backlink´e?

Kuna kõik viitamised pole ühtviisi kasulikud, tasub teada, mille järgi ehitatud linkide efektiivsust hinnata.

Viletsad lingiviited on

  1. skaleeritavad – neid annab automatiseerida;
  2. äratuntavate ebaloomulike mustritega;
  3. kontrollitava ankurtekstiga.

Kuna viletsad viited on kergesti automatiseeritavad, võib näha internetis müügil tuhandeid backlink´e soodsa hinna eest.

Automatiseerituse tõttu on viletsatel linkidel ka Google´i algoritmi jaoks läbinähtavad mustrid, mistõttu on kõrge risk veebileht penalti ehk karistuse alla saada.

Kontrollitav ankurtekst on samuti üks faktor, mida tasub silmas pidada – kui sul on võimalik ise ankurteksti valida, siis tasub kindlasti olla tähelepanelik, et ühe märksõnaga mitte üle pingutada.

Google´i eesmärk on otsingumootori tulemused võimalikult loomulikuks kujundada. See tähendab, et kui ettevõte on kaua tegutsenud ja turundusega tegelenud, siis võiksid tekkida lingiviited ka loomulikul kujul ilma SEO-le rõhku panemata.

Põhimõtteliselt on kõik spämmiloomulised tegemised nii lehesisese kui ka lehevälise SEO puhul pikas perspektiivis ohtlikud. Backlink´ide loomulikkust saab tuvastada, kui mõelda sellele, kuidas üks edukas ettevõte ilma SEO-ga tegelemiseta Internetis välja paistaks.

Loe rohkem

Allikas: veebimajutus.ee

Menüü